Thứ Ba, 10 tháng 9, 2013

Giới thiệu

Chào các bạn, hôm nay chúng ta cùng học các mẫu câu đàm thoại cho phần giới thiệu sau:

1. Tự giới thiệu (Self introduction):
Các bạn hãy xem phần đối thoại dưới đây:
A: Hi! My name is Thomas Evans.
B: Hello! I'm Susan Brown. Please call me Sue.
A: Nice to meet you, Sue. Everybody calls me Tom.
B: Nice to meet you, too, Tom. What's your last name again?

A: It's Evans.
B: How do you spell it?

A: It's E-V-A-N-S
B: How do you pronounce it again?
A: It's Evans.


2. Giới thiệu một người bạn đến một ai khác (Introducing someone to someone else): 
A: Cindy, this is a friend of mine, Mr. Smith.
B: Nice to meet you, Mr. Smith. 

C: Nice to meet you, too, Cindy. 
B: What do you do, Mr. Smith?
C: I'm a doctor.
B: Oh! Where do you work?
C: I work at Cho Ray Hospital. What about you, Cindy?
B: I am a graphic designer.
C: That's interesting. Where?
B: I currently work at TWF Advertising Company.
C: Do you like your job?
B: I like it a lot. How about you, Mr. Smith?
C: Of course, I do.  

Từ vựng:
Ngoài cách hỏi thông thường "What do you do?" (Bạn làm nghề gì?), chúng ta cũng có thể dùng các mẫu câu tương tự sau:
- What is your job?
- What is your occupation?
- What is your career?
- What is your profession?

Hãy mạnh dạn giao tiếp và sử dụng các mẫu câu mình biết thật nhiều lần cho đến khi mình đã thuộc lòng và nhuần nhuyễn rồi chuyển sang các mẫu câu tương tự mới hơn với sự lập đi lập lại thường xuyên hơn. Đừng sợ phát âm sai vì mỗi khi mình nói ra mình sẽ phát hiện được mình sai chổ nào và hoàn thiện dần. Cố lên nhé các bạn!


0 comments:

Đăng nhận xét